انتخابات در مشهد و کشور تا ساعت ۲۱ تمدید شد (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازدید رئیس بازرسی انتخابات خراسان رضوی از تعدادی شعب اخذ رأی در مشهد از ناگفته‌های پرونده نیکا شاکرمی تا افشای پیامک‌های خانوادگی ایروانی: اقدامات رژیم اسراییل در تضاد با ارزش‌های بنیادی سازمان ملل است تصویب عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حماس: یک اسیر اسرائیلی درحال خودکشی را نجات دادیم مدارس استان تهران فردا شنبه (۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل نیست انتخابات در سراسر کشور تا ساعت ۲۰ تمدید شد + ویدیو رئیس کمیته امنیتی ستاد انتخابات خراسان‌رضوی: تاکنون هیچ مشکل امنیتی در روند برگزاری دور دوم انتخابات نداشته‌‌ایم + فیلم جانشین منطقه پدافند هوایی شمال شرق: ایران در عملیات وعده صادق، ناتوانی گنبد آهنین را به رخ جهانیان کشید مشارکت حداکثری مردم مشهد در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی فرماندار مشهد: تمدید انتخابات از طریق اطلاعیه وزارت کشور اعلام خواهد شد | اعلام تعطیلی مدارس بعد از پایان رای‌گیری + فیلم رئیس دفتر رئیس‌جمهور: دولت آمادگی دارد انتخابات بعدی، الکترونیکی برگزار شود آیا مدارس فردا (شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل می‌شوند؟ سخنگوی شورای نگهبان: تا پیش از پایان مهلت رای‌گیری هیچ‌کس اطلاعی از محتوای صندوق‌ها ندارد فرمانده منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع): حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رأی، اقتدار و امنیت را به دنبال دارد آیت‌الله جنتی در انتخابات شرکت کرد بیش از ۵۵ هزار نفر تا ظهر امروز در حوزه انتخابیه مشهد و کلات رای دادند (۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رئیس‌جمهور رأی خود را به صندوق انداخت + ویدئو ترکیه ادعای اسرائیل درباره برداشتن تحریم تجاری را رد کرد
سرخط خبرها

حضور استانداران در جلسات هیات وزیران برای بررسی مسائل استان‌ها الزامی شد

  • کد خبر: ۱۸۴۹۳۱
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
حضور استانداران در جلسات هیات وزیران برای بررسی مسائل استان‌ها الزامی شد
سخنگوی دولت گفت: حضور استانداران برای ارائه گزارش پیشرفت تحقق شعارهای دولت و مصوبات سفرهای استانی از هفته گذشته در جلسات هیات وزیران آغاز شده است.

به گزارش شهرآرانیوز، علی بهادری جهرمی، روز سه شنبه ۲۸ شهریور ماه در نشست خبری اظهار داشت: در اولین اقدام، استانداران ایلام و هرمزگان در جلسه هیات وزیران حاضر شدند و گزارشی از وضعیت پیشرفت شعار‌ها و مصوبات سفر‌های استانی ارائه کردند و نیاز‌ها و کمبود‌های استان مطرح شد و تصمیم گیری‌های لازم صورت گرفت.

سخنگوی دولت با اشاره به آغاز سالروز حمله رژیم بعث عراق علیه ملت ایران و با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، تصریح کرد: یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و آزادگان و جانبازان جنگ تحمیلی را گرامی می‌داریم و امید است بتوانیم مسیر این بزرگواران را ادامه داده و رشادت‌های آن‌ها را قدر بدانیم.

وی ادامه داد: یکشنبه شب شاهد دومین سفر رئیس جمهور به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بودیم که هم اکنون نیز برنامه‌های رئیس جمهور در حال اجراست.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه همچنین شاهد آزادی شهروندان به ناحق محبوس شده در ایالت متحده و آزادی اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی هستیم، اضافه کرد: طی یک ماه اخیر دو رویداد مهم زیارتی ایام اربعین و شهادت علی ابن موسی الرضا (ع) را شاهد بودیم که حدود ۹ میلیون زائر ایرانی در مراسم عزاداری شرکت کردند که در این رابطه از شورای عالی زیارت که در ایام اربعین و زیارت‌های پایان ماه صفر توانستند سفر زوار را تسهیل کنند، تشکر می‌کنم.

بهادری جهرمی با اشاره به حضور استانداران در جلسه هیات وزیران عنوان کرد: در امتداد سفر‌های استانی رئیس جمهور و در مرحله دوم بازدید‌های میدانی و نظارت‌های رئیس جمهور نسبت به وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها و علاوه بر نظارت میدانی، نظارت در ستاد مرکزی، استانداران استان‌های مختلف در جلسات هیات وزیران برای ارائه گزارش و تحقق مصوبات دولت در آن استان و بررسی موانع و الزامات حضور خواهند یافت.

وی بیان داشت: در اولین جلسه، استانداران ایلام و هرمزگان در جلسه هیات وزیران حاضر شدند و گزارشی از وضعیت پیشرفت شعار‌ها و مصوبات سفر‌های استانی ارائه کردند و نیاز‌ها و کمبود‌های استان مطرح شد و تصمیم گیری‌های لازم صورت گرفت.

تشکیل حساب بانکی واحد خزانه نظارت‌پذیری و شفافیت را بیشتر می‌کند

سخنگوی دولت گفت: یکی از سیاست‌های انضباط بخشی دولت تشکیل حساب بانکی واحد خزانه بود که با سرعت قابل قبولی در این دولت پیگیری و محقق شد که هم به انضباط بخشی مالی مجموعه کلان دولت به مفهوم عام کلمه و دستگاه‌های اجرایی کمک می‌کند و نظارت‌پذیری و شفافیت را بیشتر می‌کند آثار اقتصادی موثری هم به دنبال دارد.
بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: تقریبا همه دستگاه‌ها حساب‌های اصلی و فرعی خود را به حساب واحد خزانه تبدیل کرده‌اند و همه این حساب‌ها در بانک مرکزی متمرکز شده است.
وی بیان کرد: براساس گزارشی که از همکارانم در مجموعه بانک مرکزی در اختیار من قرار گرفته است، ۲۲۲ دانشگاه حساب خود را به مجموعه بانک مرکزی منتقل کرده‌اند و در سایر دانشگاه‌ها هم در حال انجام و پیگیری است.

سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین ۸۲ شرکت نفتی هم حساب خود را به حساب واحد خزانه بانک مرکزی منتقل کرده‌اند و همکاری خوبی در سطوح مختلف در حال انجام است.
بهادری‌جهرمی تصریح کرد: درخصوص حساب‌های فرعی نیز پیگیری‌های لازم توسط بانک مرکزی انجام شده و برای انسداد آن‌ها اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تمامی دستگاه‌ها همکاری مناسب و خوبی دارند، اظهار داشت: مطابق آخرین آماری که از وزارت اقتصاد دریافت کرده ام کمتر از ۴۰ حساب فرعی و اصلی باقی مانده است که البته تقریباً همه آن‌ها فرعی هستند و با همکاری خوبی که تاکنون صورت گرفته تکمیل خواهد شد.

دولت و مجلس مکلف هستند در چارچوب سیاست‌های کلی برنامه هفتم قانون‌گذاری کنند

سخنگوی دولت درپاسخ به سوالی درباره تغییرات متعدد مجلس در برنامه هفتم توسعه و به نوعی تغییر ماهیت این برنامه از سوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: تدوین برنامه پنج ساله توسعه هفتم، باید در چارچوب سیاست‌های کلی برنامه هفتم باشد و دولت و مجلس مکلف هستند در چارچوب سیاست‌های کلی برنامه هفتم قانون‌گذاری کنند.

بهادری جهرمی ادامه داد: اینکه قانونی نوشته شود و فهرستی از آمال و آرزو‌های دست یافتنی و دست نیافتنی در آن تدوین شود نه عمل به چارچوب سیاست‌های کلی نظام است و نه اثر واقعی بر زندگی مردم خواهد داشت.

وی بیان کرد: دولت سعی کرد در چارچوب بند‌های ۲۴ گانه سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی رهبری، برنامه‌ای را تدوین کند و ۷۰۰ حکم ذیل همین محور‌ها پیش‌بینی شد، اما در متن نهایی منتشر شده از سوی کمیسیون، حدود یک هفتم احکام (۱۰۰ حکم) حذف و حدود یک هزار حکم به آن اضافه شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این دیگر ماهیت لایحه ندارد و تبدیل به طرح شده است، اظهار داشت: بنا نبود فرایند تصویب قوانین برنامه اینگونه باشد.

بهادری جهرمی خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود مجلس و دولت مبتنی بر سیاست‌های کلی نظام که سند بالا دستی هر دو مجموعه است در کنار هم برنامه‌ای برای تحقق سیاست‌های کلی نطام ابلاغی تدوین کنند تا شاهد اجرای مناسب آن باشیم.

وی تاکید کرد: خواسته مردم از دولت و مجلس این است برنامه‌ای طراحی شود که علاوه بر پیشبرد کشور قابل تحقق و دست یافتنی باشد.

اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت موثر دولت از صنایع

سخنگوی دولت با بیان اینکه حمایت از همه صنایع یکی از سیاست‌های جدی دولت بوده است، این تحقق رشد حتی دو رقمی در حوزه صنعت را یکی از آثار حمایت‌های موثر دولت از صنایع مختلف در سطح کشور دانست و گفت: دلیل اینکه در آن گزارش به طور خاص درخصوص صنایع پیشرفته گزارش ارائه نکرده این است که آمار به صورت تفکیکی نسبت به صنایع پیشرفته مجزا از سایر صنایع منتشر نمی‌شود.

بهادری جهرمی در ادامه به ۳ آمار مختلف اشاره کرد و افزود: مطابق گزارشی که بانک مرکزی ارائه داده است تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش بنیان که عموم این تسهیلات در حوزه‌های پیشرفته مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که افزایش آن نسبت به سال ۱۴۰۱، ۲۶۱ درصد بوده است یعنی تسهیلات با رشد نزدیک به ۳ برابری مواجه شده است.

وی عنوان کرد: در حوزه تسهیلات اختصاصی صندوق نوآوری و شکوفایی که به طور خاص بیشتر تسهیلات در دوره دو ساله عملکرد دولت سیزدهم به این حوزه سرایت می‌کند، ۱۳ هزار میلیارد تومان مجموعه تسهیلات و ضمانت‌هایی است که صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت کرده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: به‌طور خاص، در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت صندوقی به طور اختصاصی برای حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته و تاکید می‌کنم که فقط در این حوزه صنعت، معدن و تجارت وجود دارد. آن صندوق نیز طی دو سال اخیر از ۵۸۹ طرح حمایت کرده است.

بهادری جهرمی افزود: اعطای ۵۸۹ تسهیلات و ضمانت‌نامه در مجموع به ارزش حدود دو هزار میلیارد تومان بوده که میزان آن افزایش حدود ۳ برابری به نسبت مدت مشابه دولت قبل است.

مسیر‌های متنوعی برای رفع تنش آبی سیستان و بلوچستان طراحی شده است

سخنگوی دولت گفت: استان سیستان و بلوچستان مشکلات و کمبود‌های متعددی را از گذشته به ارث برده است که از جمله این کمبود‌ها در حوزه آب، گاز، راه‌ها، ترانزیت، اشتغال و حوزه‌های مختلفی است که دولت برای همه این‌ها هدف‌گذاری کرده که گزارش برخی از این اقدامات ارائه شده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: در حوزه گازرسانی به نقاط مختلف استان، راه‌آهن خاش - زاهدان، آبگیری سد کهیر و حوزه‌های مختلفی که گزارش آن برای ملت ایران و مردم استان سیستان منتشر شد، نشان می‌دهد از جهت‌گیری جدی دولت اعطای اختیارات ویژه اخیری است که دولت به استاندار سیستان و بلوچستان برای تسریع و سرعت بخشی به خدمت رسانی مردم استان داشته است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در حوزه تنش‌های آبی مسیر‌های متعددی برای حل تنش‌های آبی دیرینه استان طراحی شده است، عنوان کرد: نخست بحث آبرسانی به ۱۷۰ روستا بوده است که در طول دو سال گذشته انجام شده و دیگری عملیات انتقال آب از دریای عمان به استان است که عملیات اجرایی آن آغاز شده و در حال اجرا است.

بهادری‌جهرمی بیان کرد: موضوع بعدی آبگیری سد کهیر بعد از ۱۳ سال بوده که تصاویر آن از سوی ماهواره در اختیار سازمان فضایی منتشر شد و پیگیری حقابه ایران از هیرمند موضوع دیگری بوده که گزارش آن به طور منظم به مردم استان داده می‌شود و با حضور نمایندگان استان در حال انجام و پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از موضوعات بحث بهره‌برداری از چاه‌های ژرف است که با همکاری خوب فرابخشی دستگاه‌ها در حال انجام است، یادآورشد: ایران یکی از کشور‌های پیشرو در منطقه در این حوزه است که در استان به عنوان اولین استانی که طرح در آنجا رقم خورده است در حال اجرا است.

سخنگوی دولت درباره مبادله زندانیان گفت: اقدام ایران درخصوص مبادله زندانیان اقدام‌انسان دوستانه بوده که کاملا متعارف در حوزه حقوق بین‌الملل است پیش از این نیز بار‌ها هم از سوی دولت ایران و هم از سوی سایر دولت‌ها برای آزادی اتباعی که به ناحق در ایالات متحده محبوس شده بودند صورت گرفته است بنابراین از این ظرفیت حقوقی تبادل زندانیان استفاده شد که الحمدالله موفق نیز بوده است.

بهادری‌جهرمی بیان کرد: اینکه رویکرد ایالات متحده با استفاده از ابزار نخ‌نما شده و تکراری استفاده کند حسن نیت دولت را نشان می‌دهد ما اصطلاحی داریم که می‌گوییم، «گویی آمریکا معتاد به تحریم شده است و نمی‌تواند این اعتیاد را کنار بگذارد»

وی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی ایران همواره این بوده که نسبت به اقدامات سازنده، واکنش سازنده و مثبت نشان می‌دهد و نسبت به اقدامات مخرب هم واکنش متناسب خود را نشان می‌دهد.

سخنگوی دولت درباره اجرای توافقنامه امنیتی از سوی عراق گفت: عراق همکاری خوبی در اجرای توافقنامه امنیتی متقابل دارد من هم از دولت عراق قدردان می‌کنم.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->